AFM-rapport boeterente: leven geldgevers de regels na of gaan ze de mist in?

Geplaatst op: 27-06-2018, 14:51:32

Het AFM-onderzoek naar de berekening van boeterentes levert wisselende reacties op. Bankenvereniging NVB benadrukt dat de meerderheid van de geldgevers de regels naleeft, maar de Consumentenbond stelt: “Banken gaan nog steeds hardnekkig de mist in.”

De AFM bekeek de boeterente bij vijftien hypotheekaanbieders. Die wordt nog niet altijd op de juiste manier berekend. In 21% van de hypotheekdossiers waarbij klanten vervroegd wilden aflossen, rekende de hypotheekaanbieder een boeterente die hoger was dan het financieel nadeel. Van de vijftien aanbieders overtraden er negen in één of meer dossiers de regels. De toezichthouder dreigt met boetes.

Fouten zijn of worden hersteld

De NVB bekijkt het van de positieve kant: “Wel constateert de toezichthouder dat voor het merendeel van de aanbieders geldt ‘dat zij de wet naleven en consumenten niet meer in rekening brengen dan het financiële nadeel’. Voor zover dit voor hen van toepassing is, benadrukken banken dat onjuiste berekeningen grotendeels zijn hersteld of op korte termijn zullen worden hersteld.”
De NVB wijst erop dat 12 aanbieders uit het onderzoek consumenten een specificatie hebben verstrekt die “grotendeels de informatie bevat om de berekening te kunnen controleren”. “Banken zijn graag bereid om met de AFM te bezien op welke manier die informatieverstrekking nog beter kan worden.”

‘Risico vaste rente is voor de bank’

De AFM deed het onderzoek om te kijken of geldverstrekkers zich houden aan de leidraad ‘Vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek’ uit maart vorig jaar. De NVB is blij met de leidraad: “Die geeft geldverstrekkers en hun klanten duidelijkheid over de berekeningswijze van de vergoeding voor vervroegd aflossen.” De vereniging stipt nog wel aan dat de klant met de keuze voor een vaste rente het renterisico overdraagt aan de bank. “De bank dekt die risico’s weer af en maakt daar kosten voor. Als klanten tijdens de rentevaste periode meer aflossen dan is afgesproken, dan worden de gemaakte kosten niet terugbetaald en lijdt de bank financieel nadeel. Daarom zal de bank in die gevallen een vergoeding voor het financiële nadeel in rekening brengen. Op die manier kunnen banken ook in de toekomst rentevaste periodes aanbieden zodat klanten minder kwetsbaar zijn voor conjuncturele schommelingen in de economie.”

‘Banken blijven fouten maken’

De Consumentenbond kijkt anders naar de resultaten: “Banken gaan nog steeds hardnekkig de mist in bij het berekenen van boeterente.” Dat is onacceptabel, aldus directeur Bart Combée. “Of het onwil is of onkunde, laat ik in het midden, maar het is onacceptabel dat banken fouten blijven maken en daarmee hun klanten ernstig benadelen. Het gaat hier om grote bedragen van soms wel duizenden euro’s. Daarbij blijkt ook nog eens uit het rapport van de AFM dat banken bijzonder onduidelijk zijn over hóe de boete wordt berekend. Consumenten kunnen zo moeilijk controleren of ze het juiste betalen.”

Ook compensatie voor 2016

De AFM-leidraad heeft betrekking op compensatie van hoge boeterentes vanaf 14 juli 2016. Samen met de Vereniging Eigen Huis vindt de Consumentenbond dat ook klanten die vóór die datum teveel boeterente betaalden, moeten worden gecompenseerd. “De Volksbank gaf gehoor aan deze wens, en compenseert als eerste bank klanten die vanaf 14 juli 2011 een te hoge boeterente hebben betaald. De Consumentenbond en VEH roepen andere banken op dit voorbeeld te volgen.”

Bron: bijdrage van Rob van Laar van 27 juni 2018 op www.amweb.nl